Vad konsumenten förväntar sig

Publicerat 23 september 2021 av Senia Johansson

NY STUDIE: Vad konsumenten förväntar sig av de som säljer kosttillskott

97% av konsumenterna uppger att de anser att det är viktigt att återförsäljare besöker och inspekterar tillverkningsanläggningar som producerar kosttillskott, egenvårdsprodukter och OTC-produkter. Och nästan 85% förväntar sig att återförsäljare ska kontrollera kosttillskott och andra hälsoprodukter av säkerhetsskäl (även om bara 32% tror att återförsäljare faktiskt gör detta). Det visar en onlineundersökning bland 1 000 amerikaner som genomfördes i juli 2021 på uppdrag av NSF International.

Konsumenterna håller återförsäljarna ansvariga

Vi ser en trend inom kategorierna inom hälsosektorn – konsumenterna vill alltmer att återförsäljare ska stå bakom de produkter de säljer”, säger David Trosin, på NSF International, i ett pressmeddelande. “Enligt denna studie förväntar sig konsumenterna inte bara att återförsäljare ska kontrollera produkters säkerhet, de vill även att de ska inspektera tillverkningsanläggningar.”

Konsumenterna är oroliga för säkerheten hos kosttillskott

Studien avslöjade också att 95% av konsumenterna oroar sig över kvaliteten och säkerheten hos kosttillskott, egenvårdsprodukter och OTC-produkter.

Vad skulle bygga upp konsumenternas förtroende för hälsoprodukter som kosttillskott?

  • 62% av respondenterna sa att “oberoende certifiering” skulle få dem att lita mer på dessa produkter.
  • 61% sa att produkter “tillverkade i en anläggning som har kontrollerats för god tillverkningssed” skulle skapa förtroende.
  • 44% sa att “laboratorietester utförda av återförsäljaren” skulle hjälpa till att bygga upp deras förtroende.
  • 17% sa att “kommentarer på sociala medier” och “kändisars godkännande” skulle bygga upp deras förtroende.
  • 14% sa att “reklam på TV” hjälper till att bygga upp deras förtroende.

Vilka butiker är mest sannolika att sälja hälsoprodukter av högsta kvalitet?

  • 62% av konsumenterna sa nationella kedjebutiker/apotek.
  • 28% sa onlinesäljare.
  • 17% sa fitnesscenter.

Andra höjdpunkter från undersökningen

  • 56% av konsumenterna sa att COVID-19 gjorde dem mer oroade över säkerheten för kosttillskott, egenvårdsprodukter och OTC-produkter.
  • 48% av konsumenterna sa att de själva söker information om kosttillskott och 39% sa att de söker information om egenvårdsprodukter och OTC-produkter.
  • 47% är mer benägna att söka information om en Hollywoodfilm än påståenden om kosttillskott och andra hälsoprodukter.
  • 17% av konsumenterna sa att de är mer benägna att läsa Facebooks villkor än ingrediensförteckningen för kosttillskott, egenvårdsprodukter och OTC produkter.

När det gäller vad undersökningsresultaten betyder för företag sa Trosin: ”Undersökningsdata pekar på ökande efterfrågan på oberoende produkttester och granskning.”

Källa: NSF International

NYHET

Gör dig redo för inspektion!

För dig som är medlem i Kunskapsbanken finns en ny guide som besvarar ett antal frågor rörande livsmedelskontroll före, under och efter inspektionen.

Gör dig redo för inspektion

Frigör din tid till annat

Är din nästa produkt ett säkert kort?

Satsa på rätt produkt. Med experttjänsten “Potential” får du svar på i ett tidigt skede om det finns några regulatoriska hinder för din nya produkt.

Bli medlem i Kunskapsbanken
du också!

Ladda ner artikeln gratis

Fyll i uppgifterna nedan så kommer du att få en länk där du kan ladda ner artikeln som en pdf

Fyll i för- och efternamn
Ange den E-postadress som vi lättast når dig
Markera att du godkänner vår Integritetspolicy. Längst ner på sidan hittar du en länk till policyn.
Markera att du godkänner att vi skickar CatchWell Update kostnadsfritt till ovanstående e-postadress. Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen och enkelt avregistrera i länken som finns i respektive mail.