Webbkurs

Hur man marknadsför lagligt på sociala medier

Marknadsföring i sociala medier - utbildning

Webbutbildning

Undvik 5 vanliga misstag

I webbkursen “Hur man marknadsför lagligt på sociala medier” tar vi upp 5 vanliga misstag och hur du kan undvika att göra dem.

Den här kursen tar upp vanliga misstag vid marknadsföring på sociala medier och ger tips och verktyg på hur man kan undvika att göra dessa misstag. I samband med genomgången kommer vi att gå igenom olika regelverk som styr när du marknadsför kosttillskott på sociala medier.

Har du ett viktigt budskap om din produkt?

Kan det stämma att du har något viktigt du vill säga om din produkt? Kanske vill du berätta i marknadsföringen, till exempel via sociala medier, om vilken hälsoeffekt din produkt har. Samtidigt vill du ha att konsumenterna ska lita på dina produkter och att du uppfattas som ett seriöst företag.

Är det OK att jag talar i klarspråk?

Vad kan hända om man gör fel?

Idag är det många olika personer med olika bakgrund som är involverade i marknadsföringen av hälsoprodukter, men mycket av reklamen som vi ser är inte lagligt korrekt och är dessutom vilseledande för konsumenten. Felaktig marknadsföring kan till exempel leda till böter och saluförbud för produkterna. Vilket ger negativt rykte för produkter som kosttillskott. Det är inte okej.

Trovärdig marknadsföring

Min mission är att du ska kunna utforma korrekt marknadsföring för produkter med hälsoeffekter som konsumenter kan lita på och förstå. För det finns ju faktiskt kosttillskott som är både bra och som fungerar, eller hur? Därför tar vi i kursen upp vanliga misstag som du kan undvika, så att du inte behöver göra om samma misstag som andra redan har gjort.
Två varianter av kursen, basic och premium

Två varianter av kursen

Den här webbutbildningen finns i två varianter, BASIC och PREMIUM. BASIC är en självstudiekurs på egen hand. PREMIUM är samma kurs, men innehåller även individuell hjälp i form av kvalitetssäkring av valfritt marknadsföringsmaterial (3 + 1h) samt individuell handledning (2 x 30min). 

Premium

Kom igång snabbt

Få återkoppling på din marknadsföring

Har det hänt att du gått en kurs som inte besvarade just dina specifika frågeställningar och att det därför känns svårt att omsätta de teoretiska kunskaperna från kursen i praktiken? För dig finns möjligheten att välja tillvalet PREMIUM vilket gör det möjligt att snabbare gå från teori till praktik. 

Få kvalitetssäkring & individuell handledning

I PREMIUM kursen får du tillgång till experthjälp där vi går igenom valfritt marknadsföringsmaterial och ger förbättringsförslag på vad som behöver justeras för att marknadsföringen ska följa lagstiftningen. I tillvalet PREMIUM ingår även individuell handledning vid behov (2 x 30min). 

Trailer

Spela videoklipp

Trailer till webbkursen: Hur man marknadsför lagligt på sociala medier

Kursinformation

  • Goda insikter i vilka regler som gäller vid marknadsföring på sociala medier
  • Verktyg och tips på hur du undviker att göra vanliga misstag
  • Tips på hur man kan kvalitetssäkra sin marknadsföring

Kursen tar upp 5 vanliga misstag vid marknadsföring på sociala medier och ger tips och verktyg hur man undviker att göra dessa misstag. I samband med detta kommer vi att gå igenom olika lagstiftningar som styr när du marknadsför kosttillskott på sociala medier. 

Den här kursen tar upp vem eller vilka som bär ansvaret för marknadsföringen samt viktiga regler som du ska följa när du marknadsför produkter och tjänster på sociala medier oavsett om du marknadsför på egna bloggar och sociala medier eller köper plats på andras bloggar och sociala medier. Kursen kommer att underlätta vad det är som du behöver kontrollera i ett reklaminlägg nästa gång du marknadsför på sociala medier. Om du använder dig av råden som ges i kursen kan du förebygga framtida missöden och på kuppen stärka ditt företags trovärdighet.

Personer som arbetar med egenvårdsprodukter som kosttillskott och läkemedel och som;

  • Arbetar med marknadsföring
  • Kvalitetssäkrar marknadsföring
  • Är beslutsfattare och/ eller sitter i ledningsgrupp
  • Anställda som på sina egna sociala medier skriver om företagets produkter

Kursen består av 8 avsnitt innehållande sammanlagt 47 lektioner bestående av kortare videopresentationer tillsammans med checklistor, verktyg och ytterligare material som man kan ladda ner för självstudier. Kursen kommer bland annat att ta upp;

  • 5 vanliga misstag och hur du undviker dem
  • Vem eller vilka som bär ansvaret för marknadsföringen
  • Viktiga regler som man ska följa när man marknadsför på sociala medier
  • Påföljder om man bryter mot lagen
  • Vad som är reklam och vad som betraktas som smygreklam
  • Annonsmärkning av reklaminlägg
  • Skillnaden mellan tävling och lotteri
  • Vad man ska tänka på när man anordnar pristävlingar i marknadsföringen
  • GDPR i samband med tävlingar på sociala medier
  • Vad man behöver tänka på när man anger hälsoeffekter
  • Vad som är otillåtna hälsopåståenden, och exempel på hur de kan vara formulerade
  • Hur du kan kontrollera dina närings- och hälsopåståenden med hjälp av en checklista
  • Kundrecensioner
  • Vad som kännetecknar ett varumärkesintrång
  • Hur du undviker olagligt innehåll bla med hänsyn till upphovsrätten
  • Bonustips

Se hela kursinnehållet här.

Du genomför kursen i ditt eget tempo, när det passar dig. Pausa, repetera och spola tillbaka obegränsat under de 3 månader du har på dig. Du får också tillgång till extramaterial som du kan ladda ner och vi delar även med oss av länkar som du kan ha nytta av i ditt framtida arbete.

Längd: 2-10 tim beroende på genomförandetakt. 

Du har tillgång till webbkursen i 3 månader.

Om du har svarat rätt på samtliga provfrågor kan du direkt efter genomförd kurs ladda ner ditt kursintyg. Namnet på kursintyget kommer att vara ditt användarnamn som du anger när du anmäler dig till kursen.

BASIC: 6 500 kr exkl. moms/ person

PREMIUM: 15 000 kr exkl. moms/person

Läs om skillnaden mellan BASIC och PREMIUM

Du har tillgång till webbkursen i 3 månader. Direkt när du har registrerat dig för kursen får du instruktioner och uppgifter för att logga in till webbkursen. Den informationen skickas till samma e-postadress som du angav vid köpet. 

När du betalar med kontokort får du access direkt. Vid fakturering måste fakturan betalas först och därefter får du access till portalen. Dina 3 månader räknas från den dagen du fått access till webbkursen. Tillgången till webbkursen är personlig och får inte delas med någon annan. Om det ändå sker, vilket vi kan se, så är det skäl för omedelbar uppsägning av kontot enligt våra användarvillkor och kursavgiften är därmed förbrukad.

Vad roligt! Kontakta CatchWell för offert. Kursen passar många medarbetare eftersom de flesta har egna erfarenheter av sociala medier oavsett vad man arbetar med. Kursen är även lämplig för gruppdiskussioner.

Tjuvkika på kursen...

Premium: Kvalitetssäkring*

För dig som vill ha handledning

För dig som vill ha individuell hjälp. Kompletterar du med tillvalet PREMIUM får du också kvalitetssäkring* där jag granskar och ger feedback på ett valfritt marknadsföringsmaterial för ett kosttillskott eller läkemedel.

Kvalitetssäkring och nya infallsvinklar

Det är lätt att bli hemmablind på sitt eget material, vilket ökar risken att missa viktiga detaljer. Vid en extern kvalitetssäkring finns inte samma koppling till arbetet och nya infallsvinklar kan framkomma. I PREMIUM kursen ingår en kvalitetssäkring* på ett valfritt marknadsföringsmaterial som du har tagit fram och som du önskar få granskat.

Jag granskar ditt marknadsföringsmaterial. Detta tar i regel 3-4 timmar. När jag är klar går vi gemensamt igenom mina kommentarer (1h) där du får hjälp att identifiera vad som behöver justeras samt får konkreta förslag på förbättringar så att marknadsföringen följer lagstiftningen.

I PREMIUM kursen ingår även individuell handledning* vid behov (2 x 30min). Dessa bokar du när du vill under de kommande 3 månaderna. Här har du möjlighet att ställa individuella frågor som uppstår i samband med att du går kursen.

Begränsat antal platser i PREMIUM kursen.

* Ingår enbart i PREMIUM kursen

om Kursledaren

Mitt namn är Senia Johansson och jag har en farmacie doktorsexamen i ämnesområdet farmakognosi och har sammantaget mer än 25 års erfarenhet från olika roller inom forskning, myndighet, branschorganisation och företag med fokus på vetenskapliga och regulatoriska frågeställningar för växtbaserade läkemedel och kosttillskott. Det omfattar områden som produktutveckling, kvalitet, säkerhet, effekt och produktinformation inklusive marknadsföring.

Erfarenhet inom detta område – Jag har granskat hundratals marknadsföringsmaterial innan de publicerats offentligt, till exempel förpackningar, annonser, vippor, broschyrer, tv-reklam, YouTube inlägg, etc. Jag har även varit ledamot i Rådet för Marknadsövervakning hos Svensk Egenvård vars syfte var att  hålla ett vakande öga över hälsobranschens företag och se till att de följer uppgjorda spelregler för marknadsföringen av egenvårdsprodukter.

Jag är redo att gå kursen online!

Börja studera idag eller om några veckor – du bestämmer takten.

Säkra din plats här

Det här får du I WEBBKURSERNA

Person läser bok, tecknad

Kompetensutveckling

CatchWells webbkurser passar dig som jobbar med egenvårdsprodukter. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill.

Checklista, tecknad

Verktyg

Checklistor och verktyg som du kan ladda ner till din dator. Du får även tips på var du hittar ytterligare information som kan vara av intresse.

Diplom, tecknad

Kursintyg

Efter att du klarat samtliga provfrågor kan du ladda ner ett digitalt kursintyg med ditt namn samt namnet på kursen.