GUIDE

11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande marknadsföring

Av Senia Johansson

Publicerat 14 september 2023

11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande marknadsföring

Reklam är en viktig del av marknadsföringen för varje företag. Det kan vara en kraftfull metod för att öka medvetenheten om en produkt eller tjänst, övertyga kunder att köpa, och bygga företagsvarumärket. Men det är också viktigt att ha i åtanke att reklam som är vilseledande eller överdriven kan ha en negativ effekt på företagets image och varumärkesrykte. Således är det av yttersta vikt att skapa reklam som är ärlig och transparent för att vinna kundernas förtroende och lojalitet.

En av de största utmaningarna för marknadsförare är att hitta en balans mellan att göra reklam som är tillräckligt effektiv för att få kunder att agera, men samtidigt undvika att använda manipulativa taktiker eller överdriva fördelarna med produkten eller tjänsten. Det är lätt att falla för frestelsen att använda överdrivna påståenden för att få kunder att agera snabbare, men detta kan leda till missnöjda kunder som upplever att de har blivit vilseledda eller lurade. Här följer 11 tips på hur du kan undvika att skapa vilseledande reklam.

11 tips - Hur du undviker att göra vilseledande reklam

Bläddra i e-boken med hjälp av pilarna.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Image
Artikel
Vilseledande bilder
i reklamen
Reklam är en oumbärlig del av vår vardag och vi utsätts dagligen för hundratals bilder från tv-reklam och annonser på sociala medier. Tyvärr kan dessa bilder ibland vara vilseledande och skapa orealistiska förväntningar.
Image
Artikel
Olagliga läkemedel -
Risker och vilseledning
Olaglig läkemedelsförsäljning, där produkter med lockande löften om enklare lösningar och snabba resultat blir allt vanligare. Men i skuggan av dessa erbjudanden kan det finnas dolda risker.
Image
Artikel
Domstolen stoppar
hälsopåståenden om
ingefära och maskros
Domstolen har konstaterat att för att göra reklam för kosttillskott med växtingredienser måste det finnas vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna.
Guide 11 tips hur du undviker att göra vilseledande reklam
Frontbild 10 steg från idé till sälj

Frigör din tid till annat

Ska du lansera ett kosttillskott?

Med experttjänsten “Klassificering” undersöker vi om din produkt kan komma att klassas som kosttillskott eller som läkemedel och om innehållet är tillåtet.

Konsultera med CatchWell om kosttillskott och växtbaserade läkemedel...

Problemlösning
Kvalitetssäkring

Rådgivning & Utbildning

Få hjälp med regulatoriska strategier, myndighetsdialoger och vetenskapliga frågeställningar.

Granskningar

Vi granskar din dokumentation och sammanställer utredningar för specifika frågeställningar.

Märkning & Marknadsföring

Vi granskar din märkning eller marknadsföring och säkerställer att den följer gällande lagstiftning.

Strategiska vägval

Få svar om det finns regulatoriska hinder för din produkt beroende på valet av regulatorisk väg.

Fundersam om jag kan hjälpa dig?
Kontakta mig för en diskussion.

Ladda ner e-boken gratis

Fyll i uppgifterna nedan så kommer du att få en länk där du kan ladda ner e-boken som en pdf

Fyll i för- och efternamn
Ange den E-postadress som vi lättast når dig
Markera att du godkänner vår Integritetspolicy. Längst ner på sidan hittar du en länk till policyn.
Markera att du godkänner att vi skickar CatchWell Update kostnadsfritt till ovanstående e-postadress. Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen och enkelt avregistrera i länken som finns i respektive mail.