Använder du immun-washing för kosttillskott

Publicerat 16 december 2021 av Senia Johansson

Använder du "Immun-Washing" för kosttillskott?

Under de senaste åren har mycket sagts om olika kosttillskotts påverkan på immunsystemet och försäljningen av kosttillskott för immunhälsa är idag astronomisk globalt sett. Därför finns det idag många företag som gärna basunerar ut fördelarna med kosttillskotts och dess ingrediensers förmåga att stödja immunsystemet. Kunder som är ivriga att hålla sig friska, särskilt under dessa pandemitider, är villiga att köpa. Det är förhållandevis enkelt att hitta marknadsföring som använder sig av “Immun-washing”, det vill säga att man felaktigt presenterar produkter med överdrivna påståenden om immunhälsa.

Påståenden kan missuppfattas

Medan vissa konsumenter förstår att inget kosttillskott för immunhälsa kommer att behandla eller förhindra en sjukdom som COVID-19, finns det andra som tyvärr inte gör det. Flera myndigheter runt om i världen har försökt att korrigera missuppfattningar genom varningar till företag som olagligt marknadsför sina produkter som botemedel mot COVID-19.

Men det finns fortfarande en stor andel konsumenter som i allmänhet inte förstår hur kosttillskott för immunsystemet fungerar och vad man rimligen kan förvänta sig av den här typen av produkter. Vad betyder egentligen “X bidrar till normal funktion av immunsystemet”? Och hur tolkar konsumenten detta påstående? Kan det i vissa fall vara vilseledande av ett företag att använda sig av ett sådant påstående?

Immun-washing

Marknadsföringen av kosttillskott kan förvirra konsumenterna med överdrivna och tvetydiga påståenden”, något som man kan kalla för “immun-washing” (påståenden som överdriver hälsoeffekten på immunsystemet). När det kommer till “immun-washing” av kosttillskott och andra livsmedel och dess ingredienser, kan marknadsföringen vara avsiktligt vilseledande – till exempel att medvetet hävda att en produkt eller ingrediens kan stödja immunsystemet, när det faktiskt inte finns någon forskning som visar att det finns en tydlig koppling till immunsystemet. Det förekommer även att man hävdar att en produkt är bra för att stödja immunsystemet när det faktiskt inte finns en tillräcklig mängd av ingrediensen i en produkt för att den ska kunna vara effektiv.

I många fall innehåller kosttillskott en annan ingrediens, såsom vitamin C eller vitamin D, utöver den huvudsakliga ingrediensen (tex en växt) för att hävda att produkten i sin helhet har hälsofördelar. Trots att det inte finns några bevis (eller godkända hälsopåståenden) som visar att huvudingrediensen kan ge den hälsoeffekten.

Vilseledande hälsopåståenden

Man kan förstå att företag vill använda sig av ett “immun-påstående” (godkänt eller onhold hälsopåstående) på en produkt även om den innehåller en liten mängd av en ingrediens som på något sätt är kopplat till immunsystemet. Men är det rätt att göra det? Antagligen inte.

Allmänna hälsopåståenden
Kvinna läser på förpackning

Exempel

Exempel när hälsopåståenden kan vilseleda konsumenten, även om påståendet görs helt enligt reglerna för närings- och hälsopåståenden, är för vitamin C. För vitamin C finns ett godkänt hälsopåstående om att stödja immunsystemets normala funktion. Villkoret för att använda detta påstående är att produktens innehåll av vitamin C måste minst vara 15 % av dagligt referensintag. Det innebär att det räcker med att produkten innehåller 12 mg av vitamin C för att man ska få ange påståendet. Men enligt vetenskapliga studier krävs minst 100-200 mg/dag ifall man tar vitamin C i förebyggande syfte. Har man däremot en pågående infektion krävs betydligt högre doser (gram) av vitamin C för att kompensera för det ökade inflammatoriska svaret.

Att tillsätta en liten mängd av tex C-vitamin, bara för att få ange ett hälsopåstående i enlighet med reglerna, kan ändå i slutändan vara vilseledande för konsumenterna och de kommer inte att få de resultat som de söker.

Ett annat exempel på vilseledande påståenden är att överdriva förhållandet mellan ett kosttillskott och immunsystemet – till exempel, att man antyder att kosttillskottet har en mer direkt inverkan på immunsystemet än vad det egentligen har. På vilket sätt stödjer den aktuella ingrediensen immunsystemet egentligen? Minskar den inflammatoriska cytokiner? Det skulle kunna hjälpa ledhälsan, men det är inte den typ av stöd av immunsystemet som man behöver för att stärka och stödja immunförsvaret. Vilket många konsumenter är på jakt efter eftersom man vill undvika att bli sjuk av coronavirus eller någon annan bakterie- eller virusinfektion.

Stimulera eller stödja?

Skilda användningsområden

De flesta konsumenter vet inte skillnaden mellan immunstimulerande medel och ingredienser som behöver längre tid för att fungera. De har inte kunskap om vilka ingredienser som stödjer immunförsvaret direkt, och vilka som gör det indirekt. Kort sagt, de förstår inte att olika produkter inom immunhälsa bör användas på olika sätt.

Stimulerande medel bör användas först när man börjar att känna sig sjuk och endast användas i några veckor. Att stimulera immunförsvaret under längre perioder kan nämligen vara skadligt. Produkter som innehåller Echinacea har en immunstimulerande effekt och är i Sverige klassificerat som läkemedel och ska inte användas längre än 10 dagar. Kosttillskott som används för att stödja immunsystemet tar vanligtvis några dagar innan de har någon effekt. Den här typen av produkter kan man inta under en längre tid.

Kosttillskottsföretag bör se till att de förmedlar korrekt information till sina kunder och inte överdriver produktpåståenden. Att inte göra det är både oansvarigt och oetiskt gentemot konsumenten. En lurad konsument är ingen bra reklam. Företag som inte luras och som ger det som kunderna söker efter, har större chans att kunderna återkommer och köper produkten igen. Eftersom ett bra rykte säljer.

Konsten att göra hälsopåståenden om växter 2

Konsten att göra hälsopåståenden om växter

Allmänna hälsopåståenden så här ska du inte göraa

Allmänna hälsopåståenden - så här ska du inte göra

Kunskapsbanken
Kunskapsbanken

Exklusivt på Kunskapsbanken

CatchWell Informed är din egen kunskapsportal. I Kunskapsbanken har vi samlat information, kunskap och inspiration som hjälper dig att följa reglerna och att göra rätt från början. Logga in och se våra informationsfilmer, ta del av våra vägledningar, läs svaren på vanliga frågor, fördjupa din kunskap i din egen takt, när det passar dig.

ny guide i kunskapsbanken

Att sälja kosttillskott i andra EU-länder

Eftersom det pratas alldeles för lite om den nya lagen om ömsesidigt erkännande och fri rörlighet av kosttillskott har jag sammanställt 36 frågor och svar i en ny guide “Att sälja kosttillskott i andra EU-länder -Vad innebär ömsesidigt erkännande och hur använder jag mig av det?” Guiden finns att ladda ner för medlemmar i Kunskapsbanken. I guiden finns även mer information om EU-kommissionens yttrande och vilka de nationella reglerna var som stoppade det grekiska kosttillskottet.

Att sälja kosttillskott i andra EU-länder utan länkar

Publikationer

Samtliga publikationer som finns på Kunskapsbanken kan laddas ner som pdf:er.

Frågor & Svar

Q&A om kosttillskott och växtbaserade läkemedel,

Informationsfilmer

Korta informationsfilmer för att ge en grundläggande förståelse för området.

Ladda ner artikeln gratis

Fyll i uppgifterna nedan så kommer du att få en länk där du kan ladda ner artikeln som en pdf

Fyll i för- och efternamn
Ange den E-postadress som vi lättast når dig
Markera att du godkänner vår Integritetspolicy. Längst ner på sidan hittar du en länk till policyn.
Markera att du godkänner att vi skickar CatchWell Update kostnadsfritt till ovanstående e-postadress. Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen och enkelt avregistrera i länken som finns i respektive mail.